Skip to main content

مزيكا و لا موسيقى؟





لمه تيجي تسمع أغنيه قديمه مش غالبا بتفكرك بحاجه؟
حتى لو الأغنيه دي أجنبي؟
أنا هتمكلم عن السمع شويه....
زمان في فتره ما من تسعينات القرن ده ابتدي بعض المراهقين ينفروه من المزيكا- بلغة الناس العميقه – أو الموسيقى العربي و يسمعوا أجنبي، بدون الخوض في تفاصيل أنواع المزيكا و ردائة الكتير منها ، ايه سبب الاتجاه ده؟
روشنه( بلغة الزمن ده) او عقدة خواجه ( بلغة أكثر نضوجا) أو و لا ده و لا ده و ممكن ناس تانيه اتعملت تعليم اجنبي.
لو أضفت العوامل الفاتت لعامل كمان مهم ممكن الصوره تكمل أكتر، العامل ده هو الرداءه و التقليد...
ازي؟
اتجاه التقليد موجود في كل الثقافات بس في ثقافات معينه للاسف بتتنفس تقليد، من رأيي المتواضع أحنه جزء كبير من الثقافات دي.
أيه الحصل؟
الحصل أننا بنقلد من يوم ما عرفنا يعني ايه مزيكا، بنقلد في المقامات في الالحان في كل حاجه يمكن حتى في المحتوى،تقليد مصاحب ليه اللمسه المصري، بس طبعا عشان الناس قعدت فتره طويله محلتهاش غير الراديو فمكنتشي عارفه حاجه غير أنهم بيقعدوا يستمتعوا بالست بتعيد و تزيد  لحد ما ضيعوا عدد ساعات لا يستهان به في الاجواء دي..
و نفس القاعده تنطبق على اغاني كتير و مغنيين كتير من الجيل ده..على سبيل المثال لا الحصر العندليب..
الراجل ابتدى بشوية اغاني بتاعت عبد الوهاب ( الهو حرامي الحان اجنبي درجه اولى) في الخمسينات،  اياميها ممكن تكون اغاني ظريفه و جديده و قصيره إلى حد ما بالمقارنه لاغاني الست المسهره نص الشعب..
و مع ظهور ملحنين و كتاب عاطفيين بزياده شويتين في فترة الستينات- على سبيل المثال لا الحصر كامل الشناو-، الميعرفوش، هو  كان كبير و ضخم و حبيب اوي عكس مظهره تماما، و كان بيحب نجاة الصغيره من طرف واحد و كان خياله واسع حبتين ق، في يوم شافها مع كاتب كبير انهار و كتب القصيده دي و من الغرابه أن هي الغنتها!..المهم اياميها لو بصينا للعندليب و نجاة هنلاقي النواح هو الغالب ، تحس ان مفيش غير النواح...

خلصنا نواح، نخش على فترة السبعينات ، عصر الانفتاح ، و اياميها الانفتاح كان خليجي حبتين، العايز ينجح كان يدخل جيتار و خليط الحان شرقي على غربي و شوية رق و طبله زايدين و حفلات ربيع و خريف مبتخلضشي- الست لعلعت- و طاقه كبيره من المبالغه و الاسفاف...
و بعدين بدأنا الروشنه من التمانينات لحد التسعينات مرورا بموضة الاسباني و الايطالي و الالحان الاتيني المتقلده بحاذفيرها (راجع اليسا في أغنية بدي ادوب) و كلهم يجتمعوا في صفه واحده ، الموضه لاتيني يبقى كلللللللللللللللله لاتيني ..الموضه نواح يبقى كلللللللللله نواح...لحد ما وصلنا للمهرجنات المخلوطه بحجات غريبه على هيب هوب عجيب...
عشان كده في ناس كتير بتسمع الاجنبي مش روشنه بس ، و إنما بحثا عن شوية تنويع و اختلاف ...



Comments

Popular posts from this blog

Book Preview : Moses and Monotheism 1939

  The English Translation done by: Katherine Jones. In a clear well established English Translation, shocking truth, or some historical premises are to be established.   The first part of the book answers the question of the origins of Moses, whether he was an Egyptian or not? How?, accompanied with some proves from the old Egyptian language.   Moving on to the second part, comes the question of whether the previously proven fact has to do anything with the Egyptian king Ikhnaton . What is the relation between Moses and the later king? This is what Freud tried to answer. Then smoothly he draws a conclusion, that if Moses was an Egyptian he must have transmitted his religion to the Jews, which was the religion of Aton. Undeniably a comparison here had to be established first to prove the previous conclusion, which is a comparison between the Jewish religion and the religion of Aton. This comparison draws the attention of one of the oldest Egyptian customs, ci...

Freud’s last book: An Outline of Psycho-Analysis (Published in 1940 a year after Freud’s death)

             A book preview based on The James Strachey Translation   A very good English translation of Freud’s last work, ‘an outline of psychoanalysis”, that reveals and outlines most or nearly all of the ideas and work which has been done by Freud through his fruitful life. The book is divided into three parts, the first part deals with the mind and its workings , where in the first chapter, it differentiates between the different psychical apparatus, the id, the ego, and the superego, then it moves through the principal characteristics of the ego, the internal events that are related to the Id and the superego and its role as a third power which must be taken into account by the ego. The second chapter deals with the theory of instincts, where Freud defines the “instinct” and differentiates between the two basic instincts in humans. Moving to the third chapter, Freud’s most popular analytical concern, which is the se...

Duplicity: Story review

D u plicity The story is dark, but you can’t help reading it once you’ve started. Love, hate, complex feelings, addiction, parental problems, dissatisfaction with one’s life, and death are all created in words that gave them life. The style of the writer is detailed but not boring, the cover and the title are very attractive. I found the ending confusing at the beginning, but I comprehended it later. Despite the sorrow and the dark mood, I can’t deny that it’s a story of morals,s not just entertainment, and it must b e given 5 stars’ rate.