Skip to main content

حلقه وثائقيه عن عفت الشربيني (ملحوظه: أي تشابه بين الأشخاص المذكوره و الواقع فهو مقصود)





حلقه وثائقيه عن  عفت الشربيني
(ملحوظه: أي تشابه بين الأشخاص المذكوره و الواقع فهو مقصود)



الفصل الأول: استقبال نظيف
تقديرا مننا لمجهوداتها في مجالي الفن و الفرفشه...نقوم اليوم بتقديم حلقة خاصه عنها، و نسلط الضوء على البدايات...فمن البدايات تبدأ الحكايات...
عرفت نفسها بأنها (عفت الشربيني) ( الأسم الاصلي مش بتشاع الحكومه) و بدأت في التحدث..
(مدرستشي كانت حاجه مميزه جدا...مش مدرستشي لمه كنت عيله و إنما مدرستشي العلمتني الفرفشه و الروقان...)
تبدأ مواعيد صالات الفرفشه من التاسعه...ففي الصباح تعمل المدرسة كغيرها بطريقه نمطيه ..ثم يتغير كل شيء في المساء..
تبدأ كاميرات البرنامج في تصوير بهو الاستقبال الكبير، ليجدى المرء كل ما يسره من مبهجات تدعوه للدخول...
ترصد كاميراتنا سكتش فلكلوري صغير يعرض من خلال الشاشه الكبيره خلف مكتب الاستقبال و يبدو أن الاسكتش بعنوان (اه يا وسخه) للفنانه روبي نظرا لكثرة تكرار الجمله...و يبدو أيضا أن الكاميرا ترصد..

موطفة الاستقبال مقاطعه (مساء الخيييير و السعاده...جديد و لا عاده؟)
(مساء الخير يا أفندم أحنه بنصور هنا برنامج..)
(تصوير....يا خرااااشي ....هتودونا في داهيه ...يا ميس أناناااااااس)
(أيوه يا عصمت في أيه بطلي تناديني بليز...الراجل كبير و بيفيص وموش لا حقه اصور...........)
(بيصور يا حبيتي..) 
ميس أناناس: تصوير أيه انت اتجننت تتعدى على اختصاصاتي...انت مش عارف انت فين؟
المعد: احنه يا ميس بنعمل حلقه عن النشاط الفني للمدرسه..
ميس اناناس: لا مليش دعوه لازم الأول تاخد رأي ميس (ن )...ممكن لو سمحت تستناني لحظه
تخرج إمرأه قصيره تتعدى سنواتها الستين قليلا...
ميس نون: (أيه يا حبيبي في ايه؟)
المعد: (أحنه يا أفندم بنعمل حلقه عن مذكرات عفت الشربيني و كنا بنتفقد النشاط الفني للمدرسه..)
ميس نون مقاطعه (ياااااه البت عفت بت الكلب دي...كانت ندله بس دمها خفيف و نشيطه....استنه اشوف البت بت الوسخه دي بتجري هناك ليه و ارجعلك)
يبدو أن صوت ميس نون يخترق الجدران لأن ما قالته لفت إنتباه الجميع...
بعد خمس دقائق...
ميس نون: (بص يا ابني انا هدخلك عند مديرة المراحل الصغيره و متعهدة مشاريب الفرفشه...ميس قاضيه سوسته.

تبدأ الكاميرات في رصد مكتب كبير الحجم يعكس صغر حجم المرأه التي تجلس خلفه.



الفصل الثاني:الحضانه:
كما ورد في مذكرات عفت (ميس سوسته دي بقى من أجمل الحجات الحصلتلي في مدرستشي...كان ست جميله و طيبه و بتجبلي حجات فخيمه من بلد أمها ..
موش فاكره اسم البلد بس تقريبا كان البلد الفيها البتاع ده البيجري و حاطت عيل في جيبه القداماني...حيوان كده اسمه كورو...كانغووو ..المهم
أول مره شوفت ميس سوسته كانت قاعده منوره كده ورا مكتب كبير و حواليها الازايز ..بدأت تشرحلي تأثير كل ازازه عالزبون و ازاي بتخلي...)
نواصل نحن الشرح نظرا لخروج عفت عن الالفاظ الائقه...
ترحب بينا ميس قاضيه أو سوسته كما أطلقت عليها عفت لسبب غير معلوم لدينا..
ميس سوسته: هاي...سمعت انكوا جايين تعملوا
  عن عفت ..بجد كانت جميله ..documentary
المعد : ايوه يا افندم عايزين ناخد فكره عن نشاط المكان؟
ميس سوسته (بلهجه مختلطه ): بص حضرتك احنه الصبح عادي جدا مدرسه..
Semi International school
و بليل بنعمل نشاتات متعدده: منها
Semi Disco
Semi inn
Semi   whore bath &Spa
و الجدير بالذكر أن عفت قد المحت للآتي في مذكراتها
(مشكلتشي الاساسيه مع ميس سوسته أني موش فهماها حتى لو اتكلمت عادي زينا كده...كانت بتقول الكلام بشكل غرييييييب اووووووووووووي لدرجة اني كنت ساعاتش بطلب من مساعد يتشرجملي..و كانت بتجيب سيرة القطه السيامي كتشييير ماعرفشييي ليه...)
تدخل ميس نون فجأه الحجره بدون إذن ..
(بت يا سووسته...فين البت حوا آدم ؟؟؟؟)
ميس سوسته: خير يا ميس نون؟
ميس نون: البت المعفنه ضيعت السوسته الجديده و هي بتفرش ملاية السرير
ميس سوسته: يوووه مش كده...سوري حضرتك اصلي مسئوله عن تسليم السوست للعاملات الجداد...انت عارف لازم حد يقفل سوسته يفتح سوسته بلس الازايز و جردها و اني ابعت البنانيت الصغنتته عند ميس برنسيسه...اتفضل اعرفك عليها...)
ترصدكاميراتنا البهو الرحب الذي يمتلأ بلوحات جميله للتلاميذ التي تظهر بوضوح تحت اضواء الديسكو بالمكان...
توصلنا ميس سوسته –الآن نعرف سبب التسميه-لغرفه مغلقه يخرج منها صوت موسيقى خفيفه
تجلس إمرأه ضخمه بالداخل تحمل الوانا كثيره..
(ايه يا قاضيه الهللومه الانتي داخله بيها دي؟)
(معلشي يا برنسيسه ...عايزين يصوروا حلقه عن عفت..)
برنسيسه بصوت منخفض: ياااه عفت...كانت علطول عامله مشاكل...و اكتر من
مره الونلها وشها بالوان بتعات ال
Face painting
و برضو تعترض!

الفصل الثالث: الأعدادات:
تقول عفت في مذكراتها عن البرنسيسه
(حبييييبت قلبي فعلا...لولا بس كانت مصممه تلونلي وشي عشان الزباين يتبسطوا...و انا جمالي تبيعي موش محتاجه..
بحبها عشان هاديه كده و بتتكلم بصوت واتشي و مش بتزعل حد ..و كانت دايما حاطه البنات قدامها بنظام و هي بتشتغل .
و أكتشر حاجه كن بحبها في البتش دي النضافه...كانت تسيحلي حتت الحلاو....)
نكمل نحن نظرا لدخول عفت في تفاصيل لا داعي لذكرها.
المعد: ميس برنسيسه ..كلمينا عن نشاط المكان و ذكرياتك مع عفت..
البرنسيسه: بص انا اقدم واحده هنا..تقدر تقول الكل في الكل و سوسته الانت قبلتها دي خاتم في صباعي..
شوف الصور المتعلقه دي...ده شغلي البنات بيطلعوا من عندي هنا عرااايس،مش زي البيطلعوا من عند ميس (ر)...شغل مقرف و قلة نظام..
المعد: مين ميس (ر) دي؟
البرنسيسه: الشغاله معايه في التلوين و منصحكشي تصور معها ...صور هنا أحسن كتير..
المهم صحيح اخدت الاذن من مستر طحاوي بالتصوير ...و لا اقله أنا؟
المعد: اخدت الاذن من ميس نون
البرنسيسه: أي كلام ....يا مستر..اهو معدي هناك.,,يا مستر طحااااوي
يلتفت رجل ثقيل الوزن و الدم يرتدي نظاره صغيره..
مستر طحاوي: الله يخرب بيتكوا...انتوا بتهببوه اييييييييييييه؟
المعد : بنصور برنامج عن عفت...
طحاوي: عفت ميين انا معرفشي حد بألاسم ده...ملكوش تصوير عندنا يلااااااا
المعد (مذهولا): حضرتك بتطردنا!
طحاوي: ايووه...يلا حبيبي انت و هو و هو ..
المعد: طا...
طحاوي: يلا ملكووش حاجه عندنا...
 تدخل ميس نون: ايه يا واد طحاااوي صوتك بيرن زي الجرس ليه؟
طحاوي : يا مييس مين دول و جايين يعملوا اييييه ؟
نون: داخلين بإذني يلا ياله روح شوف شغلك و إلا هعبطك...
يتراجع طحاوي في غيظ شديد و هو يتحدث لنفسه..
نون: معلشي يا ابني هو الواد ده علطول مزرزر كده...دخلتوا عند سعاد منوفي مديرة البار و الديسكو ؟
المعد ينفي ذلك..
ميس نون: حواااااااااا...جبتي الملايات من عند مستر نامر من المخزن؟
حوا: لا يا ميس كنت بنضف الحمام معلشي انا آسفه
ميس نون: و برضو ريحته خرا.... يلا يا بت بسرررررعه على نامر و إلا هسكعك ..
معلشي اصل الاشكال دي متجيش غير كده

لم يرد ذكر حوا في مذكرات عفت، فقط ورد ذكر المدعو طحاوي في سطر واحد
(كل يوم اتخانق انا و تحاوي بسبب الفيديوهات البيرفعها...أخلس مع الزبون و أقوله هاتلي أخده عافلاشايه للذكرى يقولي ملكيش فيديوهاتش عندي..)


الفصل الرابع: اصلي حبيتش الموضوع اوووووووووي
تقول عفت في مذكراتها( انا في المدرسه من اغسطس 1984...
كنت أخش في الويك انده عند ميس سوعاااد عشان افرفشها شويه و أديها تقرير بشغلي كله..كانت فرحانه بيه اوي اوييييييي
و في يوم جميل كده و الشمس في منوره ادتلي ميس سوعععاد فرسة عمري و من ساعتها و انا حبيت الموضوع اووووي)
ترصد الكاميرا ميس سعاد..إمرأه طويلة القامه بشكل لم يسبق له مثيل في أنثى، تجلس خلف مكتب صغير يتعارض مع قامتها، تيدو الحكمه على وجهها الذي تعلوه دائما ابتسامه رسميه
تشير ميس سعاد للكاميرات بعدم التصوير
المعد: تمام حضرتك..ميس سعاد احنه متشوقين نعرف عن طبيعة و نشاط المكان هنا
ميس سعاد (بلهجه هادئه و واثقه) : بص حضرتك...أحنه مدرستنا بتهتم تطلع جيل متأسس صح في جميع المجالات سواء العلميه أو الفنيه
و العاملين هنا متععدو القدرات و المواهب
يعني مثلا عند حضرتك ميس قاضيه..بالنهار هي مديرة مرحلة الحضانه و بليل مسؤله عن البنات تحت السن القانونيه و ازازات الفرفشه بس للاسف ساعات بتقصر ففي الحال تلحقنا البرنسيسه
بالنهار هي مدرسة لغه انجليزيه و بليل هي مساعده لقاضيه و مسؤوله عن المكياج و الالوان نظرا لحسها الفني الرقيق
و ميس عصمت الحضرتك قابلتها في الاستقبال ...بالنهار هي رئيسه قسم اللغه الانجلبيزيه و مساء بتشتغل في قسم العلاقات العامه (حجز البنات) و الاستقبال..
و ميس اناناس بالنهار من اكفأ مدرسات اللغه الانجليزيه و بليل من اكفأ المصورات و المترجمات مع الزبون الاجنبي
و مستر طحاوي مسؤل عن رفع الفيديوهات عالنت في صفحة المدرسه و صباحا هو مسئول ال IT
و أخيرا و ليس آخرا ميس رشوه- للاسف مجتشي أنهارده- بالنهار هي مدرسة لغه فرنسيه و انجليزيه و بليل مسؤله عن أمن و سلامة البنات من الخلافات...بمعنى ادق اللسان الطليق البيشرشح في الخناقات
و ميس زوزو ...مدرسة الموسيقى صباحا و مسؤله الهشك بشك في المساء، بس للاسف رفدناها امبارح عشان اتخانقت و شرشحت مع البرنسيسه و رشوه..
تعرف حد نعينه مكانها؟
المعد:لا للأسف... و بالنسبه للبنات؟
ميس سعاد: بص حضرتك عندنا مسؤول شؤون العاملين نهارا مستر جاحد و في المساء مسؤول شئوون العاملات فقط ...مسر جاحد بينتقي ممن يعملن نهارا مشرفات و يعرض عليهن العمل المسائي لو لقاهم على المستوى المطلوب.
المعد: كلمينا عن عفت الشربيني
ميس سعاد (مبتسمه) : حبيبتي و نقاونتي..مكنتشي مشرفه و كانت شغاله فتره مسائيه بس و من كتر كفائتها في الشغل عينتها مدرسة كمبيوتر-بناء على توصيه من ميس عصمت و ميس اناناس و رشوه- بالنهار عشان نشيطه و سريعه...بس كان عندها مشكله واحده
المعد: ؟
ميس سعاد: كانت بتفرج الولاد على فيديوهتها المسائيه في الفتره الصباحيه و ده طبعا غير مسموح بيه غير بليل
المعد: و ليه مكملتش مع حضرتك؟
ميس سعاد : مش عرفه و الله فين اراضيها بس مستر...
يرن الهاتف
ميس سعاد: معلشي استأذنك نكمل الحوار في وقت تاني عشان ميعاد الاجتماع الاسبوعي


الفصل الخامس: الخروج الآمن
نغلق الكاميرات و نحمل معدات التصوير خارج بهو الاستقبال و مازلت الشاشه تعرض الاغنيه التي تستقبل بيها المدرسه المسائيه ليلا...
فجأه ..
صوت ذكوري بالغ العربجه: أنت مين يالاااااا أنت و هو و بتعمل ايه هنااااا؟
المعد: احنه يا افندم فريق تصوير كنه بنعمل حلقه وثائقيه عن..
الرجل: وصاقية ايه مش فاااااااااااااااااهم...يا ناااااااصر يا حسيييييييييييييييين يا بيووووووووووومي...تعالوه كسروه للعيال دي الخره المعاهم ده و اكرشوهم بره
المعد: أنا مش فاهم حضرتك مين و بصفتك ايه بتزعق كده؟
الرجل: أعرفك انا مين أحبيببي...معاك فارس عبجواد الكل في الكل في الليله هنا  و معايه العيال بتوعي السواقين الهيخرشموك انت و العيال الخو.....(لفظ خارج من مجموعة قصائديه من الألفاظ القبيحه...)
و تحضرنا في النهايه كلمات عفت
(مصتر فاااارس...كل حاجه في المكان..المكان يقع منغيره...يهجم علينا الحراميين لو هو مش موجود...نتشحور لو مجبلناش حاجتنا....نتبهدل في الاقسام مع الحكومه لو مدافعشي عننا...)
و مازالت صفة مستر فارس المهنيه مجهوله إلى الآن...










Comments

Popular posts from this blog

Book Preview : Moses and Monotheism 1939

  The English Translation done by: Katherine Jones. In a clear well established English Translation, shocking truth, or some historical premises are to be established.   The first part of the book answers the question of the origins of Moses, whether he was an Egyptian or not? How?, accompanied with some proves from the old Egyptian language.   Moving on to the second part, comes the question of whether the previously proven fact has to do anything with the Egyptian king Ikhnaton . What is the relation between Moses and the later king? This is what Freud tried to answer. Then smoothly he draws a conclusion, that if Moses was an Egyptian he must have transmitted his religion to the Jews, which was the religion of Aton. Undeniably a comparison here had to be established first to prove the previous conclusion, which is a comparison between the Jewish religion and the religion of Aton. This comparison draws the attention of one of the oldest Egyptian customs, ci...

Freud’s last book: An Outline of Psycho-Analysis (Published in 1940 a year after Freud’s death)

             A book preview based on The James Strachey Translation   A very good English translation of Freud’s last work, ‘an outline of psychoanalysis”, that reveals and outlines most or nearly all of the ideas and work which has been done by Freud through his fruitful life. The book is divided into three parts, the first part deals with the mind and its workings , where in the first chapter, it differentiates between the different psychical apparatus, the id, the ego, and the superego, then it moves through the principal characteristics of the ego, the internal events that are related to the Id and the superego and its role as a third power which must be taken into account by the ego. The second chapter deals with the theory of instincts, where Freud defines the “instinct” and differentiates between the two basic instincts in humans. Moving to the third chapter, Freud’s most popular analytical concern, which is the se...

Duplicity: Story review

D u plicity The story is dark, but you can’t help reading it once you’ve started. Love, hate, complex feelings, addiction, parental problems, dissatisfaction with one’s life, and death are all created in words that gave them life. The style of the writer is detailed but not boring, the cover and the title are very attractive. I found the ending confusing at the beginning, but I comprehended it later. Despite the sorrow and the dark mood, I can’t deny that it’s a story of morals,s not just entertainment, and it must b e given 5 stars’ rate.